Pagājušajā nedēļas
nogalē man bija brīnišķīga iespēja noskatīties divas dokumentālas filmas, kas
iekļautas Baltijas jūras dokumentālo filmu foruma „Ārpus laba un ļauna”
programmā.
Viena no tām ir
itāļu-zviedru režisora Ērika Gandini (Erik
Gandini) filma „Zviedru mīlas teorija”. Šis darbs ir anti-kompliments visai
Rietumu sabiedrībai ar tās izrietošajām vērtībām, kas uzdod provokatīvu
jautājumu – vai mūsdienu attīstītajam cilvēkam patiešām ir jāuzrāpjas uz
Maslova piramīdas augšējā pakāpiena, tik ļoti uzsverot savu vērtību? „Zviedru
mīlestības teorija” pretnostata Rietumu attīstīto valstu vērtības (individualitāti,
patstāvību, neatkarību, pašrealizāciju) mazāk attīstīto valstu vērtībām (izdzīvošanas
jautājums, piekļuve pārtikai, tīram dzeramajam ūdenim un drošai pajumtei). Šo
filmu es vēroju ar pieaugošu apetīti. Tajā tika atklāti man līdz šim nezināmi,
pat šķietami jocīgi fakti par zviedru sabiedrību un - vismaz šķietami - ne tik
ļoti pārsteidzoši fakti par cilvēku ikdienu afrikāņu valstī (šajā gadījumā –
Etiopiju). „Zviedru mīlas teorija” ir ļoti asprātīgs stāsts, kurā, spēlējoties
ar montāžu, veiksmīgi tiek panākta nomācošas vientulības izjūta un pilnīgu
pretmetu efekts. Manuprāt, šis stāsts ir mazliet melnbalts – tā iemesla dēļ, ka
divu dažādu kultūru un sabiedrību pārstāvji tiek sadalīti divās „karojošās”
nometnēs, atainojot zviedru pasauli kā, maigi izsakoties, mazliet...dīvainu?
Taisnības labad jāatzīmē, ka filma ir ļoti interesanta. Iegūglēju šo to par
režisoru un viņa līdzšinējiem darbiem, un izskatās, ka Gandini ir iedziļinājies
dažādās interesantās un nebanālās tēmās, piemēram, viņš ir uzfilmējis
dokumentālu filmu par bērniem, kas ir radušies ASV - Vjetnamas kara/ ASV
karavīru - Vjetnamas sieviešu mīlestības (?!) rezultātā...
Ja zviedri nezina, kā
tikt galā ar savu pārtikušo, individuālas vientulības pilno dzīvi un sevišķi
smagos gadījumos meklē glābiņu pašnāvībā vai pārceļas uz mežu un iejūtas
mūsdienu hipiju lomās, tad afgāņu meitene Sonita, kas ir dokumentālās filmas ar
tādu pašu nosaukumu galvenā varone, kontrastējoši alkst pēc iespējām kļūt par
indivīdu ar savām tiesībām, turklāt ar tiesībām izrunāt savu personīgo sāpi afgāņu
repā, kamēr viņas ģimene nevar sagaidīt, kad būs iespēja meitu izprecināt par pēc
iespējas lielāku izpirkuma naudu. "Sonita" ir dzīvs pelnrušķītes
stāsts, lai gan vide, kurā meitene dzīvo, nav nekāda Disnejlendas pasaku
animācija, bet gan Irānas un Afganistānas skati ar nabadzības, kara posta
skartām ainavām, bruņotiem vīriešiem, kas gaida ik uz stūra, un pašnāvnieku
sarīkotiem sprādzieniem kā iknedēļas rituālu. Filmas noslēgums šķiet laimīgs
atrisinājums, kurā piecpadsmitgadīgs pusaugu meitēns aizbēg no kara sagrautās
dzimtenes, piespiedu precību cietuma un nokļūst savā sapņu zemē... Atbilstoši
daudziem filmu un grāmatu naratīviem visu sapņu zeme mums ir Amerika. Sonita
cer, ka viņas sacerētā dziesma - sāpīgs dvēseles kliedziens - pieklauvēs pie
nocietinātajām cilvēku sirdīm, spēs mainīt gadsimtiem iesakņojušās tradīcijas
un varbūt pat padarīs šo pasauli labāku... gluži kā daudzi bērni šajā vecumā.
Ļoti dabiska vēlēšanās. Vai tas jebkad varētu izdoties?
Pēc filmas noskatījos
arī interviju ar jauno sieviešu tiesību aktīvisti. Simpātiska un harizmātiska
meitene, kura, cerams, piedzīvos savu "amerikāņu sapni" un rādīs
iedvesmojošu piemēru citiem ... Sonita ir talantīga un viņai ir paveicies, bet diemžēl
reti kura piedzīvo pelnrušķītes stāstu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru