Ingas Gailes vēsturiskais
romāns “Stikli” pārnestā nozīmē ir spējīgs iemest akmentiņu stereotipu un
priekšstatu stikla logos, caur kuriem dažkārt skatāmies uz pasauli, un saplēst
tos simt lauskās. Šīs lauskas spēj iedurt ikvienam, kas zina, ko nozīmē kādā izšķirošā
dzīves situācijā noliegt sevi, savu mazliet īpatnējo "es". Lasot šo daiļdarbu,
daudz domāju par to, ka arī šodien pastāv "autoritāšu" radītas “normālības”
robežas, kuras dažkārt gribētos izpludināt un ļaut visiem – gan staltiem
ozoliem un lepnām liepām, gan smaržīgām sīpolpuķēm, gan nezālēm un salīkušiem kokiem
– visiem, VISIEM ļaut augt un bagātināt dabas ainavu ar savu dažādību.
Mazliet ieskicēšu vēsturisko
ietvaru, ko grāmatā portretē romāna autore. Dzejniece un prozaiķe Inga Gaile ir
viena no rakstniecēm, kas ir iesaistījusies vēsturisko romānu sērijas “Mēs.
Latvija. XX gadsimts” radīšanā. Romāns “Stikli” attēlo 20.gadsimta 30.gadu
nogali – Latvijas vadoņa Kārļa Ulmaņa autoritatīvā režīma laiku, kuru liela
daļa vecāka gada gājuma cilvēku šodien glorificē un idealizē, prāta
nostalģiskos nostūrīšos dēvējot šo posmu par mūsu tautas pārpilnības ziedu laikiem.
Šajos (daudziem droši vien personiski nepazīstamajos) ziedu laikos un ziedu
laukos tomēr mēdza izaugt arī pa kādai nezālei – visās vēstures lappusēs ir
atrodami fiziski un/vai garīgi slimi, nelaimīgi, depresīvi cilvēki, trauksmaini
cilvēki, no ķīmiskām vielām atkarīgi cilvēki, ne-heteroseksuāli cilvēki –
jautājums ir, vai šiem personāžiem drīkst dot atļauju netraucēti dzīvot
vēstures grāmatas lappusēs (protams, ar zināmiem ierobežojumiem – sabiedrība ir
jāpasargā no slepkavām, varmākām u.c. devianta rakstura personībām). Vai tomēr
šo cilvēku nodaļas būtu nesaudzīgi jāizplēš no grāmatas laukā, lai nebojātu
iespaidu par “brīnišķīgo, neatkārtojamo zelta laikmetu”. Man personīgi nesagādāja
neērtības nedz autores izmantotais poētiskais valodas stils, nedz spēlēšanās ar
brīvajām pārejām, kas līgani pārceļ no viena literāra varoņa pārdzīvojumiem pie
cita, liekot lasītājam līdz zināmam brīdim vaicāt, kura varoņa balss šobrīd
runā, līdz konkrētais varonis ir identificēts. Nodaļu šajā grāmatā nav, radot
pamatotu iespaidu, ka viss notiekošais un visi varoņi ir nepārdalāmi un
saistīti.
Jautājums, kas mani
urda pēc grāmatas izlasīšanas, ir - kuru ceļu izvēlēties? Būt “normālam”, upurējot savas (bieži vien pat neapzinātās, dažkārt - skaudri jūtamās) vēlmes, un asiņot
iekšēji vai tomēr atļauties būt “īstam” ar risku nonākt sabiedrības kaunināšanas aplī
vai tikt nosūtītam perifērā izolācijā? Es nezinu atbildi, uz šo jautājumu. Bet paldies autorei par jautājumiem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru