Jebkuram cilvēkam droši vien būtiskākais dzīves nogrieznis, kas ietekmē visu turpmāko scenārija
attīstību, ir bērnība. Pāvela Sanajeva grāmata "Apglabājiet man aiz
grīdlīstes" ir biedējoši trāpīgs pieaugušo - bērnu psiholoģiskās
vardarbības piemērs.
Pirms izvēlēties šo
grāmatu, nebiju neko daudz dzirdējusi par tās autoru un grāmatas sižetu, taču pamanīju
tās reklāmu dažādos kultūras portālos. Provokatīva un izaicinoša likās grāmatas
otrajā vākā minētā informācija, ka "lasītāji sadalījušies divās nometnēs -
vieni jūsmo, ka nekas labāks dzīvē neesot lasīts, citi ir neizpratnē par
grāmatas panākumiem un uzskata, ka autors smalki atriebies vecmāmiņai par
bērnībā nodarītajām pārestībām". Iepriekšminētais apvienojumā ar faktu, ka
grāmata lielos vilcienos ir autobiogrāfiska, arī kalpoja par āķīgu reklāmu, kas
pamudināja mani izvēlēties tieši šo lasāmvielu.
Ja vaicā par
iepriekšminēto lasītāju sadalīšanos divās it kā karojošās nometnēs, es uzskatu,
ka šajos it kā atšķirīgajos viedokļos patiesībā nepastāv nekāda pretruna, jo a)
šī patiešām ir viena no labākajām daiļliteratūras grāmatām, ko esmu lasījusi
pēdējā laikā; b) tā patiešām ir smalka atriebība vecmāmiņai par bērnībā
nodarītajām pārestībām. Vienīgā tēze, kurai es nepiekrītu vai drīzāk nesaprotu:
kā gan var būt neizpratnē par konkrētās grāmatas panākumiem?
Grāmatas scenārija
pamatā ir zēna Sašas traģikomiskie piedzīvojumi pie garīgi nelīdzsvarotās vecmāmiņas,
kur dažādi komiski notikumi un situācijas pakāpeniski atklāj galveno varoņu
traģiskos likteņa pavērsienus. Protams, pašironija un sarkasms, ko autors
izmanto, lieliski sapludinot to ar bērna skatījumu uz notiekošo, ir līdzekļi,
kas grāmatu padara salīdzinoši "viegli lasāmu". Citādi smiekli
nenāktu, būtu tikai asaras.
Autors veiksmīgi ilustrē
to, kā bērns kļūst par "rotaļlietu" uz pieaugušo neatrisināto
problēmu, vājību un slimību fona. Grāmatā sniegtas manipulēšanas paņēmienu
paraugstundas, piemēram, mēģinājumi nopirkt bērna mīlestību, mēģinājumi
izmantot to savām vajadzībām attiecībās ar citiem cilvēkiem, bērna izmantošana
par vairogu pieaugušajam neērtās konfliktsituācijās u.c. Īpaši izteiksmīgi
emocionālās varmākas agonija ir nolasāma, tuvojoties grāmatas finālam, taču
neko vairāk par konkrēto epizodi es neatklāšu. Autors ir arī vaļsirdīgi atklāts
savās attieksmēs - un šo patiesumu atbruņojošu dara tas, ka notiekošo it kā
apraksta bērns. "Apglabājiet mani aiz grīdlīstes" ir stāsts, kuru
izdzīvo nesamāksloti, kolorīti un pilnasinīgi varoņi.
Ja jāatzīmē kāds
grāmatas trūkums, tad, iespējams, ka autors ir "pārsālījis" darbu ar lingvistiskām
rupjībām. Pats Pāvels Sanajevs gan skaidro, ka lamu vārdu apjoms nav pārspīlēts,
jo noteiktais rupjību daudzums ir proporcionāls dzirdētajam bērnībā. Tas ir
iespējams, tomēr jāņem vērā, ka mūsu atmiņas ir subjektīvas un iespējams, ka
vecmāmiņas demonizēšana tomēr
notikusi mazliet sabiezinātās krāsās. Jautājumi, protams, rodas arī domājot par
grūti izskaidrojamo galvenā varoņa mammas lomu šajās attiecībās. Sašas absolūtā
mīlestība pret mammu ir viegli izprotama, taču mammas rīcības motīvi grāmatas
garumā šķiet neskaidri, tomēr (iespējams) tos atklāj jau iepriekšminētā epizode
īsi pirms daiļdarba beigām.
Īsumā rezumējot, šī
grāmata man bija iemesls gan smiekliem, gan asarām - gluži kā dzīve. Un dīvainā
kārtā man šķiet, ka tēma nezaudē aktualitāti arī mūsdienās, jo par spīti
21.gadsimtam un tā iespējām, ģimenes/draudzības attiecību modeļi arī šodien dažkārt
šķiet pagalam nesaprotami un diemžēl ar nojaušamu mīlestības deficītu. To labi
atklāj jaunākā Andreja Zvjaginceva filma "Nemīlestība", ko pašlaik
demonstrē kinoteātrī "Splendid Palace".
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru